Veldman K
- Als kinderen negatieve gebeurtenissen meemaken, zoals bijvoorbeeld een ernstige ziekte, overlijden of scheiding van hun ouders, kan dat grote en langdurige gevolgen hebben.
- Jongeren die een negatieve gebeurtenis hebben meegemaakt hebben meer psychische klachten.
- Zowel het meemaken van negatieve gebeurtenissen als het hebben van psychische klachten, zorgen vaak voor slechtere schoolprestaties.
- Bij jongens zorgt het meemaken van negatieve gebeurtenissen voor slechtere schoolprestaties, bij meisjes niet.
- Dit verband komt deels doordat het meemaken van negatieve gebeurtenissen zorgt voor meer gedragsproblemen. Het hebben van gedragsproblemen leidt weer tot slechtere schoolprestaties.
- Het is daarom belangrijk dat jongens worden geholpen in het omgaan met negatieve gebeurtenissen.
Veldman, K., Bültmann, U., Almansa J., Reijneveld, S.A. Childhood adversities and educational attainment in young adulthood: the role of mental health problems in adolescence. Journal of Adolescence Health, 2015;57(5):462–467.
Wat was al bekend over het onderwerp?
Wat voegt deze studie toe?