Verboom CE › Trails

TRAILS

Verboom CE

Verboom CE, Sijtsema JJ, Verhulst FC, Penninx BW, Ormel J. Longitudinal Associations Between Depressive Problems, Academic Performance, and Social Functioning in Adolescent Boys and Girls. Dev Psychol. 2014; 50(1), 247-257

Wat was al bekend over dit onderwerp:

  • Depressieve problemen en problemen in het functioneren (schoolfunctioneren, sociaal welzijn, sociale problemen) hangen duidelijk met elkaar samen: depressieve problemen voorspellen functioneringsproblemen in de toekomst en andersom.
  • Of deze relatie twee kanten op werkt, of depressie/functioneringsproblemen in de late adolescentie problemen tijdens volwassenheid voorspellen en of er verschillen zijn tussen jongens en meisjes is onbekend.

Wat deze studie toevoegt:

  • Depressieve problemen beperken het toekomstig functioneren op school bij meisjes, het toekomstig sociaal welzijn bij zowel jongens als meisjes en dragen bij aan sociale problemen in de toekomst.
  • Slecht functioneren op school verhoogt depressieve problemen in de toekomst bij meisjes, terwijl sociale problemen het risico op toekomstige depressieve problemen bij zowel jongens als meisjes verhoogt.
  • Deze bevindingen laten zien dat zowel adolescenten met depressieve klachten als adolescenten met problemen in het functioneren het risico lopen op problemen in te toekomst. Interventies om dit te voorkomen zijn dus erg belangrijk.

Link naar het artikel op Pubmed